Fakty i mity dotyczące parówek

parówki

Parówki to krótkie, cienkie kiełbaski z mielonego mięsa, które chętnie jadamy i podajemy dzieciom. Jedni je jedzą, a inni uważają za najgorszy produkt spożywczy. Jak jest naprawdę? Jaki jest skład parówek? Ile mają kalorii? Jak wybrać w sklepie parówki dobrej jakości? Których lepiej unikać?

Czym są parówki?

Parówki produkuje się z mięsa i innych surowców, które są bardzo drobno zmielone i mają jednolitą konsystencję bez wyczuwalnych kawałków mięsa. Do składu dodaje się przyprawy, a następnie poddaje je obróbce cieplnej. Wbrew powszechnie panującym mitom, nie ma w nich papieru, ale można znaleźć jednak mnóstwo składników, które nie są mięsem i których zadaniem jest to mięso udawać. Parówki mogą bowiem mieć zarówno bardzo dobry skład, jak i zawierać surowce najniższej jakości. Normy dotyczące tego typu produktów nie są zbyt wymagające. Taki wyrób musi zawierać minimum 9% białka oraz nie więcej niż 40% tłuszczu, 69% wody i 3% soli. W składzie parówek może być mięso chude (np. z piersi kurczaka, szynki wieprzowej), mięso tłuste (np. z golonki wieprzowej, pręgi wołowej), MOM – mięso oddzielone mechanicznie, skórki wieprzowe i drobiowe, substancje wypełniające, woda, fosforany wiążące wodę w produkcie oraz substancje poprawiające smak, w tym przyprawy, sól, glutaminian sodu lub ekstrakt drożdżowy.

Jak rozpoznać dobre parówki?

Mitem jest stwierdzenie, że parówki zawierają mało mięsa. Dobra kiełbasa składa się z mięsa chudego i tłustego w równych proporcjach. Zbyt dużo chudego mięsa sprawia, że parówka jest sucha i może się rozpadać. Niezbędny jest tłuszcz, który najczęściej pochodzi ze skórek. Ich dodatek nieprzekraczający 5% jest pożądany i nieszkodliwy. W produkcie nie powinno być mięsa oddzielonego mechanicznie (MOM), czyli masy powstałej z resztek skór, tłuszczu i ścięgien pozostałych na kurzych korpusach po odcięciu mięsa. Substancje wypełniające i woda są nieszkodliwe, jednak świadczą o niskiej jakości produktu. Fosforany utrzymują stabilną konsystencję takiego wyrobu o podejrzanym składzie i sprawiają, że nie wycieka z niego woda. Nadmiar fosforanów w diecie przyczynia się do wypłukiwania wapnia z kości i rozwoju osteoporozy. Jeśli w parówkach jest kwas askorbinowy, czyli witamina C, mają one gorszą jakość.

Wartości odżywcze parówek

Parówki drobiowe są mniej kaloryczne niż wieprzowe, ale w tych niskiej jakości może przeważać dodatek MOMu i tłuszczu. Kiełbaski są źródłem białka zwierzęcego i tłuszczu, ale nie zawierają witamin. Wybierając jeden z dostępnych w sklepie produktów zwróćmy uwagę na listę składników, a im krótszy skład, tym większe prawdopodobieństwo, że wybieramy naprawdę wartościowy produkt. W dobrych parówkach powinno być go minimum 80%, a najlepiej powyżej 90%. Unikajmy tych, które zawierają mięso oddzielone mechanicznie. Dobry produkt nie może kosztować 5,99 zł/kg, a nawet w takiej cenie można spotkać parówki. Te z najlepszym składem kosztują około 16–20 zł/kg.

Dobrej jakości parówki to smaczny posiłek, po który możemy sięgać bez obaw. Wybierajmy produkty o najlepszym składzie, by mieć pewność, że zjadamy prawdziwe mięso, a nie jego substytuty czy szkodliwe dodatki.

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *